Toată lumea a văzut reclama cu “Consumatorul European” care are drepturi, nu-i așa? Unul dintre aceste drepturi pe care îl ai atunci când cumperi online este dreptul de a returna un produs în 10 zile lucrătoare.
Dacă ai ajuns aici înseamnă că te interesează subiectul, așadar vei găsi mai jos câteva rânduri despre drepturile și obligațiile unui client care dorește să returneze un produs în termen de 10 zile. Acesta este subiectul despre care vom vorbi în rândurile următoare, pe larg.
Termenul de 10 zile
În primul rând, trebuie să știi că cele 10 zile în care poți decide să returnezi produsul sunt 10 zile lucrătoare. Acest lucru este prevăzut de legislația din România în Ordonanța Guvernului nr. 130/2000, la Capitolul II, Art. 7, Alin. 1:
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevazut pentru exercitarea acestui drept incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator, daca au fost indeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea contractului, din ziua in care obligatiile prevazute la art. 4 au fost indeplinite, cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.
Așadar, corect este să spunem că termenul de 10 zile este timpul în care te poți răzgândi. În cazul produselor livrate, cele 10 zile lucrătoare încep să curgă în momentul recepționării coletului.
Ca să fie mai ușor de înțeles, dacă tu primești un produs de la curier în data de 1 iunie, într-o zi de luni, a zecea zi lucrătoare va fi vineri, pe 12 iunie. Asta înseamnă că vineri, 12 iunie, tu poți înștiința magazinul de la care ai cumpărat produsul că vrei să returnezi. Câtă vreme restul condițiilor sunt respectate, legal ai acest drept.
În cazul serviciilor, este clar că cele 10 zile încep în momentul în care a fost încheiat contractul.
Ce produse pot fi returnate?
Majoritatea produselor cumpărate de pe internet pot fi returnate, așadar ar fi mai ușor să facem o listă cu produsele care NU pot fi returnate. Bineînțeles, conform legii.
1. “Produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile cursurilor pietei financiare care nu pot fi controlate de comerciant”.
Cred că e suficient de clar că, dacă îți cumperi obligațiuni sau aur de pe internet, nu poți cere banii înapoi atunci când scade valoarea acestora.
2. “Produse executate dupa specificatiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid”.
Aici intră tricourile personalizate, cănile personalizate sau mobila și hainele făcute pe comandă. Pentru că vânzătorul n-o să mai poată vinde un tricou pe care scrie Te iubesc, Vasile! și ar însemna pierderi pentru el. Detalii aici.
Bunurile care prin natura lor nu pot fi returnate sunt, în special produsele de îngrijire personală. Cum ar fi ca după ce-mi comand o periuță de dinți electrică sau poate chiar o jucărie de la un sex shop online și le folosesc vreme de câteva zile, să le returnez? Vânzătorul ce ar trebui să facă cu acele produse? Să le vândă mai departe altui client?
3. “Contracte de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator”.
Acest articol din legea 130/2000 este mai mult decât de bun simț. Fără el, toți am putea să ne cumpărăm filme, muzică, jocuri, să le instalăm sau să le vizionăm și după ce le-am văzut, folosit sau ascultat să ne luăm banii înapoi. Eventual după ce am făcut și o copie a acelor materiale.
4. “Contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin”.
Din același motiv ca la punctul 3, ziarele și publicațiile periodice nu pot fi returnate. Plus că nimeni nu ar cumpăra astăzi ziarul de alaltăieri, returnat ieri.
5. “Contracte de servicii de pariuri sau loterii”. Știu că ești suficient de deștept încât să înțelegi și singur de ce nu pot fi returnate aceste produse.
Restul produselor pot fi returnate fără invocarea unui motiv, timp de 10 zile lucrătoare de la primirea acestuia de către persoanele fizice.
Returnarea banilor
ATENȚIE: În cazul produselor deteriorate din vina cumpărătorului vânzătorul poate refuza returul sau poate deduce din suma rambursată valoarea pagubelor produsului.
Termenul de returnare al banilor pentru produsele care au fost returnate este de maximum 30 de zile. Calendaristice de data aceasta. Probabil ți se pare că este prea mult de așteptat. Mai ales că tu ai plătit, probabil, în avans sau ramburs în momentul recepționării produsului, nu peste 30 de zile.
Sigur că o lună de zile poate părea mult, dar înainte să judeci magazinele online, gândește-te că o firmă are o contabilitate de gestionat. Acea contabilitate se face, de obicei, la sfârșit de lună. Tocmai de aceea, 30 de zile calendaristice sunt de multe ori necesare pentru rambursarea sumei. Gândește-te că nu orice magazin online își poate permite un angajat care să lucreze numai la retururile sumelor clienților și că în modul acesta, mai multe magazine online își permit să pornească la drum. Ceea ce, pe mine consumatorul, nu poate decât să mă bucure. Am mai multe locuri din care pot alege.
Modalitatea de returnare a banilor este transferul bancar (dacă nu este vorba de o tranzacție efectuată cu cardul – în cazul acesta se pot returna direct în contul cardului). Tocmai de aceea, e bine să ai un cont deschis pe numele celui care a făcut comanda. O firmă trebuie să justifice plățile pe care le face în fața fiscului. De aceea este posibil ca unele magazine să ceară mai multe date de identificare, poate chiar CNP-ul. Pentru completarea documentelor fiscale.
De aceea, este o idee proastă să trimiți coletul înapoi cu ramburs. Pentru că nu vei face decât să întârzii procesul.
Magazinul online refuză returul. Ce e de făcut?
Principalul motiv de îngrijorare al clienților este că magazinul poate trage de timp până la expirarea termenului de 10 zile. E o credință falsă. În cele 10 zile clientul are dreptul să notifice magazinul că s-a hotărât să returneze. Așadar, pentru a avea o dovadă a notificării, e bine să trimiți acea solicitare de retur pe email.
Dacă refuzul returului vine în urma unei discuții telefonice, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să trimiți un email magazinului de la care ai cumpărat. Pentru a avea o dovadă comercială.
Apoi, următorul pas este o reclamație la ANPC, însoțită de detalii și de toate documentele doveditoare (facturi, emailuri, etc.). Fără să te cerți, fără să înjuri și mai ales fără să te enervezi. Vei fi uimit de cât de repede se mișcă și cât de ușor poate fi rezolvată situația ta.
Dacă ți-a plăcut acest articol poți da click aici pentru pentru a primi gratuit prin email și alte articole de acest gen. De asemenea, poți da like paginii noastre de Facebook. Și nu uita să dai like sau share acestui articol folosind butoanele de mai jos. Mulțumesc!
Leave a Reply