Cu toții am auzit de ochelarii de soare Ray Ban și greu găsești pe cineva căruia să nu-i vină bine modelele Ray Ban Aviator. În plus, n-ai cum să nu oprești privirea măcar o secundă asupra celor două cuvinte scrise în colțul de sus al lentilei din partea dreaptă.
De la președinți, staruri rock, modele și designeri de modă nu există om care să nu fi avut sau să-și fi dorit o pereche din cei mai celebri ochelari de soare ai lumii.
Însă puțini știu exact istoria ochelarilor Ray Ban și cum a ajuns marca atât de cunoscută și apreciată în întreaga lume, deși reprezintă un simbol american.
Ray Ban Aviators
Deși acum poți vedea ochelarii la vedete și oameni importanți, adevărul este că ochelarii de soare Ray Ban au avut la început un scop mult mai practic și mai modest. Primii ochelari de soare Ray Ban au fost produși în anul 1937, de către firma Bausch & Lomb la cererea Armatei Americane. Armata căuta ochelari care să-i protejeze pe piloții avioanelor de luptă împotriva razelor de soare dăunătoare de la altitudini mari, dar care să arate și bine și să se potrivească cu uniforma forțelor aeriene – De aici și numele de Ray Ban Aviator.
[info ]În data de 7 mai 1937 Bausch & Lomb au înregistrat marca Ray Ban. Primii ochelari Ray Ban Aviator aveau lentile verzi, polarizante cu filtru UV, iar ramele extrem de ușoare erau confecționate din metal placat cu aur.[/info]
Însă ochelarii Ray Ban Aviator au devenit populari în rândul publicului civil abia în timpul celui de-al doilea Război Mondial, atunci când generalul Douglas MacArthur, figură emblematică în timpul războiului, a apărut în presa vremurilor purtând ochelarii de soare, în timpul debarcării trupelor americane pe o plajă din Philipine.
Ray Ban Wayfarer
După succesul modelului Aviator, ochelarii Ray Ban au devenit parte din cultura americană în 1952, atunci când au renunțat la producerea de ochelari exclusiv cu ramă metalică și au adăugat în portofoliul lor ochelarii cu ramă dintr-un plastic dur, numiți The Ray-Ban Wayfarer. Ochelarii Ray Ban Wayfarfer vin în varianta cu lentilă simplă sau Ray Ban Polarizati.
[info ]In mod ironic, modelul Ray Ban Wayfarer a fost gandit pentru a fi vandut barbatilor, dar femeile s-au indragostit rapid de design-ul atragator care se potriveste pe orice forma a fetei.[/info]
Momentul este considerat acum revoluționar în design-ul ochelarilor de soare, căci a reușit să treacă granițele socio-culturale ale vremii, fiind purtat atât de cei bogați, din înalta societate și din lumea modei, cât și de publicul larg.
Popularitatea ochelarilor a crescut și mai tare în anul 1961, grație unei manevre de PR, în care actrița Audrey Hepburn, a purtat practic aproape pe toată durata filmului Breakfast at Tiffany’s ochelarii de soare.
În scurt timp, ochelarii Ray Ban se aflau pe fața tuturor. De la președintele Statelor Unite, până la cântăreți și hippie. Bob Dylan, James Dean, Marilyn Monroe și John Lennon sunt doar câteva dintre numele importante ale anilor ’50-’60 care au ales modelul Ray Ban Wayfarer.
Ochelarii Ray Ban în Anii 70-80
Anii 70-80 au fost unii de decădere pentru marcă. Perioada disco începuse și modelele Ray Ban începeau să nu mai fie la modă. În plus, case de modă celebre precum Dior și Yves St. Laurent intraseră pe piața ochelarilor de soare.
Deși au încercat unei linii Disco , ochelarii Ray Ban au continuat să piardă din popularitate. În anul 1980 vânzându-se doar 18.000 de perechi de ochelari.
Însă ochelarii au revenit la modă din anul 1982, atunci când producătorii au semnat un contract de 50.000 de dolari pe an, pentru a poziționa ochelarii în filmele și serialele produse la Hollywood. În 5 ani, între 1982 și 1987, Ray Ban apărea în peste 60 de filme și seriale.
Investiția a început să se justifice chiar din al doilea an de contract, când Tom Cruise a purtat ochelarii clasici Wayfarer în timpul filmărilor pentru Risky Business. Chiar posterul filmului îl înfățișează pe Toc Cruise purtând ochelarii pe vârful nasului.
În 1983 companiei îi era greu să țină pasul cu cererea pentru ochelarii Ray Ban, vânzându-se peste 360.000 de perechi. De 20 de ori mai mult decât în 1980.
Michael Jackson, Madonna, Elvis Costello, Morrissey, The Ramones, Jack Nicholson sunt personalități ale anilor ’80 care au demonstrat atașamentul față de marcă, deși în anii ’90 ochelarii s-au demodat din nou, iar vânzările au început să scadă.
Ray Ban Azi
În anul 2007, Ray Ban a reintrodus modelul clasic Wayfarer în gama sa, adăugând și alte opțiuni de culoare, precum camuflaj, bleumarin, roșu, alb și albastru. De asemenea, au creat o nouă linie care combină culorile lentilelor cu cele ale ramelor, precum ochelarii Ray Ban Wayfarer negri cu lentile aurii, sau rama albă cu lentilă neagră.
Strategia a dat roade, căci ochelarii au redevenit la modă. Dovadă stă faptul că am editat acest articol. Iar un lucru e cert: Moda vine și pleacă, dar ochelarii Ray Ban nu se demodează pentru mult timp.
Leave a Reply